Designerskie krzesła do jadalni – moje top 12
Chyba już dawno przestało być tajemnicą, że meble z ubiegłego wieku (szczególnie te z lat 50. i 60.) są moją ogromną słabością. Trudno się więc dziwić, że na mojej liście 12 designerskich krzeseł do jadalni znalazły się głównie perełki z okresu mid-century modern. Żeby jednak nie przynudzać miłośników współczesnego designu, dodałam też kilka propozycji z XXI w. One także zachwycają mnie formą, linią i wykończeniem! Dajcie znać, czy wśród tych modeli znalazło się coś dla Was.
P.S. Zanim jednak bez pamięci zakochacie się w jednej z poniższych propozycji i od razu postanowicie ściągnąć ją do siebie, polecam ówcześnie sprawdzić, jak dobrać wysokość krzeseł do stołu w jadalni. Wierzcie mi, różnica pomiędzy siedziskiem na wysokości 42 cm a 49 cm jest ogromna, a właśnie tyle centymetrów dzieli krzesła Pierra Jeannereta i Warrena Platnera!
1.
Designerskie krzesło Standard SP
Designer: Jean Prouvé dla marki Vitra, 1934 (pierwotna wersja) – 1952 (druga wersja), Francja
Listę otwiera absolutny klasyk designu, który jest chyba najbardziej znanym dziełem francuskiego architekta i projektanta Jeana Prouvé. Nie ukrywam, że jestem ogromną fanką tego krzesła i sama widziałabym go przy swoim jadalnianym stole. Urzeka mnie nie tylko jego przepiękna forma, ale i solidna konstrukcja oraz funkcjonalność. Widać tu ogromne przywiązanie Jeana do zasad ergonomii. Skąd ten wniosek? Tylne, mocne nogi uformowane z cienkiej blachy stalowej, w swoim najszerszym miejscu stykają się z ramą siedziska – czyli w strefie największych naprężeń. Ponadto te przypominające skrzydło samolotu elementy zostały zaprojektowane w taki sposób, aby nadawać odpowiedni kąt oparciu i jednocześnie przenosić ciężar górnej części ciała człowieka na podłogę.
Dla podkreślenia faktu, że siła nacisku jest wywierana przede wszystkim na tylne części krzesła, przednie nóżki wykonane zostały ze stosunkowo cienkich, stalowych rurek. Kształt i forma tego designerskiego mebla jest więc emanacją dogłębnie przestudiowanych zasad ergonomii przez projektanta.
Wymiary krzesła:
42 (szerokość); 81,5 cm (całkowita wysokość); 46,5 cm (wysokość siedziska).
Źródła: Vitra oraz Scandinavia Design
2.
Designerskie krzesło do jadalni od Platnera
Designer: Warren Platner, marka Knoll, 1966, Stany Zjednoczone
Uwielbiam to charakterystyczne krzesło ze stelażem zbudowanym z okrągłych i półokrągłych prętów – szczególnie w czarnym wydaniu. Po raz pierwszy zwróciłam na nie uwagę oglądając paryski apartament właścicieli marki Maison Hand. Od tamtego momentu wiem, że kiedyś znajdę dla niego miejsce u siebie.
Warren Platner zaprojektował to małe arcydzieło z myślą o zaspokojeniu pragnień amerykanów żyjących w latach 60. XX wieku. W tamtym okresie od designu oczekiwano dekoracyjności, delikatności i ogromnego wdzięku. Uważam, że Warrenowi udało się sprostać tym wymaganiom – przekształcił stal w coś zmysłowego, nostalgicznego, ale jednocześnie wyraźnie nowoczesnego.
Wymiary tego dizajnerskiego krzesła:
74 cm (szerokość); 72 cm (całkowita wysokość); 60 cm (głębokość), 49 cm (wysokość siedziska).
Źródło informacji: Here Design i Frances Ambler, Mid-Century Modern Icons of Design, 2018
Źródło: Knoll
3.
Krzesło Office Cane
Designer: Pierre Jeanneret, 1951, Chandigarh (Indie)
To tekowe krzesło z nogami w kształcie litery V oraz siedziskiem i oparciem wyplatanym z trzciny dosłownie zalało połowę Instagrama. Tym samym stało się jednym z najbardziej pożądanych mebli z XX wieku. Było ogromnym odkryciem również dla bardzo cenionego przeze mnie współczesnego projektanta Josepha Diranda, który kiedyś powiedział „To krzesło jest tak proste, tak minimalne, tak mocne. Postaw jedno w pokoju, a stanie się rzeźbą”. Aż trudno uwierzyć w to, że kilka dekad temu masa tych modeli piętrzyła się porzucona w gmachach indyjskich sądów, uczelni, na balkonach budynków administracyjnych lub wystawiana była za bezcen na lokalnych aukcjach.
Skąd w ogóle taka ilość Office Cane w Indiach? W 1951 roku szwajcarski designer i architekt Pierre Jeanneret otrzymał propozycję zaprojektowania części architektury miejskiej w Chandigarh oraz wdrażania tam planu rozwoju opracowanego przez swojego kuzyna – Le Corbusiera. Pierre podjął się tego wyzwania, dzięki czemu w Indiach powstało nie tylko wiele budynków jego autorstwa, ale także liczne meble stworzone dla Uniwersytetu Panjab.
P.S. to krzesło ma wyjątkowo nisko zawieszone siedzisko, dlatego często pełni funkcję designerskiego fotela ustawionego przy stoliku kawowym lub pomocniczym.
Wymiary krzesła:
50 cm (Szerokość), 50 cm (Głębokość), 75 cm (Wysokość), 42,5 cm (Wysokość siedziska).
Źródło: The design part
4.
Krzesło “Student Chair”
Designer: Pierre Jeanneret, 1951, Chandigarh (Indie)
Na mojej liście znalazło się nie tylko krzesło Office Cane, ale również inny projekt Pierra Jeannereta – PJ-SI-25-A. Design, historia i losy tego modelu bez podłokietników są tak zbliżone do wyżej wspomnianego siedziska, że nie będę się powtarzać. Mogę natomiast od siebie dodać, że warto łączyć oba te projekty przy jadalnianym stole, aby było ciekawiej i bardziej funkcjonalnie.
Zwróćcie jednak uwagę na to, że te designerskie krzesła mają wyjątkowo nisko zawieszone siedziska (42 cm), dlatego polecam łączyć je z niskimi stołami (około 68-72 cm wysokości). W innym wypadku (przy standardowej wysokości stołu 74-76 cm), będzie koszmarnie niewygodnie!
Wymiary krzesła:
46 cm (Szerokość), 49,5 cm (Głębokość), 81 cm (Wysokość), 42 cm (Wysokość siedziska).
Źródło: The design part
5.
Włoskie krzesła do jadalni Medea
Designer: Vittorio Nobili, 1950, Włochy
Na ten wyprodukowany przez braci Tagliabue model po raz pierwszy trafiłam na mediolańskich targach wnętrz i totalnie przepadłam. Wizualna lekkość, miękkość kształtu i miodowy kolor siedziska przyciągnęły mnie do siebie niczym magnez – na dłuższy moment olałam inne wystawy i skoncentrowałam się wyłącznie na tym designerskim krześle z połowy XX wieku. Na żywo miałam okazję obejrzeć tylko wariant bez podłokietników, ale myślę, że wersja z nimi spodobałaby mi się równie mocno (o ile nie bardziej!). Przy stole najchętniej połączyłabym ze sobą oba warianty – przy jego dłuższych bokach wersja bez podłokietników, a przy krótszych – z nimi. Będzie ciekawiej wizualnie, a przy tym wygodniej.
Płynąca forma tego krzesła z „dziurką” jest efektem gięcia arkusza sklejki na gorąco. Ta falista konstrukcja osiadła na solidnych podwalinach – metalowych nóżkach pomalowanych na czarno.
P.S. MEDEA z podłokietnikami zdobyła prestiżową nagrodę „Compasso d’Oro” w 1956 roku, która obecnie jest najwyższym wyróżnieniem w kręgu wzornictwa przemysłowego we Włoszech.
Wymiary krzesła:
Szerokość : 46 cm, Głębokość : 56 cm, Wysokość : 82 cm, Wysokość siedziska: 44 cm.
Źródło: 1stdibs
6.
Krzesło do jadalni Sedia 1938
Designer: Franco Albini, 1938, Włochy
Wiecie co właśnie do mnie dotarło? Większość krzeseł z mojego rankingu zaprojektowana została przez architektów! Model SEDIA 1938 nie jest tu wyjątkiem. Za tym kształtem stoi wyznawca racjonalizmu – Franco Albini, który uznawany był za jednego za najbardziej radykalnych włoskich architektów XX wieku.
Uwielbiał eksperymentować z formą i materiałem, a to designerskie krzesło jest tego żywym dowodem. Widać tu co prawda nawiązania do włoskiej tradycji meblarskiej, ale pojawiają się też modernistyczne elementy – charakterystyczna, płynąca linia podłokietników przechodząca w wygięte nóżki. Lubię nie tylko profil tego projektu, ale również kształt miękkiego siedziska i oparcia (bardzo kojarzą mi się z Office Cane Chair).
Źródło: Exteta
7.
Krzesła do jadalni ch20 Elbow
Projektant: Hans J. Wegner, projekt 1956 r., realizacja 2005, Dania
Wegner był bardzo innowacyjnym projektantem i to do tego stopnia, że część spośród jego pomysłów nie mogła być zrealizowana od razu – nie pozwalała na to ówczesna technologia. Tak właśnie było z designerskim krzesłem CH20. Jego projekt powstał w 1956, a realizacja miała miejsce dopiero w 2005 (wtedy marka Carl Hansen & Søn po raz pierwszy była w stanie uruchomić jego seryjną produkcję).
Warto było jednak wrócić do tego zakurzonego projektu, ponieważ Elbow niemal natychmiast zdobyło nagrodę ICFF Editors’ Award w Nowym Jorku i od razu uznane zostało za klasykę designu. Mnie osobiście ogromnie przekonuje kształt wygiętego w łuk oparcia. Ta wykonana z jednego kawałka litego drewna część zapewnia nie tylko podparcie dolnej części pleców, ale i podporę dla łokci. Bardzo unikalna jest także konstrukcja stelaża, która wykonywana jest z drewna bukowego lub dębowego. Co do siedziska – możemy sobie wybrać tkaninowe lub skórzane obicie.
Wymiary krzesła:
44 cm (głębokość); 54 cm (szerokość), 71,5 cm (całkowita wysokość); 46 cm (wysokość siedziska).
Źródło: Carl Hansen
8.
Dizajnerskie krzesła do jadalni “The Chair“
Projektant: Hans J. Wegner dla Johannesa Hansena, PP Møbler, 1949, aktualizacja 1950, Dania
Któż z miłośników duńskiego designu nie kojarzy tego projektu. To kultowe krzesło z dębową, półokrągłą ramą i skórzanym siedziskiem otrzymało kilka przydomków – od „Den Runde Stol” w Danii, poprzez „The Chair” w Stanach Zjednoczyonych i „The Classic Chair” w Wielkiej Brytanii, aż po nazwę „JH503” pochodzącą od numeracji kolejnych modeli.
Wiecie co ogromnie mnie zaskoczyło podczas wyszukiwania informacji na temat tej ikony designu? To ponadczasowe krzesło powstało w zaledwie 48 godzin! Skąd takie tempo? Wegner planował pokazać dwa sklejkowe siedziska na corocznej wystawie w Kopenhadze, jednak jego ówczesny pracodawca w ostatniej chwili zasugerował „pewne” zmiany. Johannes Hansen uznał, że podczas Copenhagen Cabinetmakers’ Guild Exhibition będzie tak wiele mebli ze sklejki, że Hans, aby się wyróżnić, po prostu musi stworzyć model z litego drewna. Na szczęście projektant podjął wyzwanie, bo to designerskie krzesło wprost zachwyciło dziennikarzy z USA. W jednej z amerykańskich publikacji pojawił się następujący komentarz: […] Solidne nogi są zwężone na tyle, aby wydawać się muskularne, a nie przekarmione, a siedzenie lekko pochyla się do przodu w taki sposób, by wyglądać na nim na zachęconego, ale nie uwodzicielskiego.”[1]
Wymiary krzesła:
48 cm (głębokość), 62 cm (szerokość), 76 cm (całkowita wysokość), 44 cm (wysokość siedziska).
[1]: „PP MØBLER / str.501/str.503 – KRZESŁO”. www.pp.dk 2020-09-24
Źródło: Carl Hansen i Wikipedia
9.
Designerskie krzesła do jadalni C2 „Jason”
Designer: Carl Jacobs dla Kandya Ltd, 1950, Dania/Wielka Brytania
Okrutnie ciężko było mi znaleźć jakiekolwiek informacje na temat tego wyjątkowego projektu z połowy ubiegłego wieku. Być może wynika to z faktu, że produkcja tychże modeli zakończyła się mniej więcej po 20 latach od wystartowania i nigdy nie została wznowiona. Nie ma też śladu po brytyjskiej marce Kandya Ltd, dla której duński projektant Carl Jacobs zaprojektował te cudeńka.
Mimo że aktualnie na rynku dostępne są wyłącznie vintygowe egzemplarze (i ewentualnie reprodukcje), to designerskie krzesło po prostu musiało znaleźć się na mojej liście. Doceniam bowiem jego lekką formę i wyjątkowy kształt. Na pierwszy plan wychodzi siedzisko i oparcie wykonane z jednego arkusza giętej, bukowej sklejki, z dwoma charakterystycznymi otworami. Ten element „wije się” wokół ramy z litego drewna bukowego i kończy pod siedzeniem tworząc wyraziste połączenie typu puzzle. Piękne są również rozstawione na boki, delikatnie zwężające się ku dołowi nogi, które były bardzo charakterystyczne dla duńskiego designu tamtego okresu.
Wymiary krzesła:
43 cm (głębokość); 52 cm (szerokość), 73 cm (całkowita wysokość); 44 cm (wysokość siedziska).
Źródło: 1stdibs
10.
Designerskie krzesła nr 515 i 1515
Projektant: Oswald Haerdtl dla TON, 1955, Austria
Dla fanów modelu Vittorio Nobili mam nieco tańsze, ale równie piękne zamienniki – no. 1515 oraz no. 515 (ostatnio widziałam 4 krzesła na aukcji za 1700 zł, także warto polować!). Zarówno w wersji z podłokietnikami, jak i bez nich, w oparciu pojawia się charakterystyczny otwór w kształcie łuku. Podobieństwo dotyczy także wykorzystanych materiałów – giętej sklejki na siedzisku i oparciu oraz litego buku w ramie. Jednak w odróżnieniu do modelu Vittorio mamy do czynienia nie z metalowymi, a drewnianymi nóżkami.
Autorem tego modelu z połowy XX w. był Oswalda Haerdl, który uznawany był za jednego z najbardziej wpływowych austriackich architektów XX wieku. Postrzegany był także jako absolutny mistrz proporcji. Podobnie jak w jego architekturze, tak i w projektach mebli widać było całkowite skupienie na szczegółach. Dostrzegalne jest to między innymi w łączeniach elementów – mocowania ukryte są w sklejce.
Wymiary krzesła 515/ 1515:
44/54,5 cm (głębokość); 45/61 cm (szerokość), 81/83 cm (całkowita wysokość); 45/46,5 cm (wysokość siedziska).
Źródło: design addict oraz house and garden
11.
Krzesło do jadalni Neva
Zaprojektowane przez studio Regular Company dla Artisan, premiera 2013, Chorwacja
Mamy to! W końcu dotarliśmy do współczesnego projektu i to wprost ze słonecznej Chorwacji. To, co urzekło mnie w tym designerskim krześle to bardzo zmysłowa, płynna forma (a pewnie zauważyliście, że właśnie do miękkich kształtów mam największą słabość). Jednocześnie nie mogę oderwać wzroku od tej cienkiej, ciągłej linii, która prowadzi nasz wzrok od oparcia, poprzez podłokietniki aż po lekkie nóżki. Przepiękny, lekki wizualnie mebel, który z ogromną przyjemnością ugościłabym we własnej jadalni. Prawdę mówiąc ciężko się dziwić, że Neva niemal natychmiast po premierze stała się bestsellerem marki Artisan.
To krzesło może być wykonane z 6 różnych rodzajów drewna (dębu, orzecha, klonu, wiązu, wiśni i gruszy). Z kolei siedzisko może być wykończone tapicerką (skóra/ tkanina) lub litym drewnem. Twórcami tego cacuszka są założyciele multidyscyplinarnego studia Regular Compay.
Wymiary krzesła:
52 cm (głębokość); 53 cm (szerokość), 78 cm (całkowita wysokość); 45 cm (wysokość siedziska).
Źródło: regular company
12.
Krzesło jadalniane Aranha
Projektant: Marco Sousa Santos dla marki Branca Lisboa, projekt współczesny, Portugalia
W języku portugalskim Aranha to po prostu pająk i muszę przyznać, że forma tego designerskiego krzesła faktycznie budzi u mnie skojarzenia z długimi odnóżami pajęczaków. Ten model musiał znaleźć się na mojej mocno wyselekcjonowanej liście z uwagi na jego wizualną lekkość, smukłość i naprawdę piękny kształt. Doceniam również fakt, że Aranha sprawdzi się zarówno w tych przestronnych, jak i niewielkich wnętrzach. W odróżnieniu od pięknego, acz przyciężkawego Office Cane, zajmuje wizualnie niewiele miejsca – to jego ogromny atut.
Ten współczesny projekt wykonywany jest z litego drewna bukowego, dębowego lub orzechowego. Jego siedzisko wyplatane jest natomiast z trawy trzcinowej, syntetycznych włókien lub ze skóry naturalnej. A kto stoi za tym designerskim krzesłem? Jego autorem jest Marco Sousa Santos, projektant z Lizbony, który jest nie tylko twórcą marki BRANCA, ale także założycielem i dyrektorem Proto Design i Experimenta Design. Jednocześnie jest profesorem Wzornictwa Przemysłowego na Wydziale Sztuk Pięknych w Lizbonie.
Wymiary krzesła:
58 (głębokość); 53 (szerokość), 74 cm (całkowita wysokość); 44 cm (wysokość siedziska).
Źródło: branca lisboa
Miloord
Dla mnie wygrywają krzesła Office Cane. Mam w domu reprodukcje, ale bardzo udane. ale z Twojego rankingu też bardzo spodobały mi się krzesła Aranha 🙂
Perler Design
Może jak znudzą się klasyki, to wtedy wjadą współczesne “pajączki”? 😉
Tuśka
jakie piekne sa krzesla C2 Jason! Szkoda, że ich cena jest rownie piekna😱
Perler Design
To prawda, vintygowe meble potrafią swoje kosztować – szczególnie te, których się już nie produkuje. Warto jednak poszukać modeli inspirowanych C2 Jason lub do nich podobnych. Takie kształty pojawiały się m.in. w polskich fabrykach w latach 60. np. krzesła A 6070 produkowane w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku. Nie jest to oczywiście model C2 Janson, ale widać wiele podobieństw 😉
Kate
ja bardzo lubię mieszać różne modele i taki mam plan na naszą jadalnię. Możesz podpowiedzieć z czym połączyłabyś krzesła Elbow?
Perler Design
Hej Kate! To oczywiście w ogromnej mierze zależy od projektu wnętrza, ale jeżeli miałabym na szybko coś podpowiedzieć, to padłoby na inny duński projekt z podłokietnikami – np. model JH501 Wagnera z tekowego drewna i siedziskiem z trawy trzcinowej. Elbow i “the chair” są różne, ale wiele je łączy – zwężające się ku dołowi nóżki, lite drewno i płynące kształty.
Artur
Świetny design krzeseł.
https://www.nasze-szafy.pl/
Stanowczo wygrywają krzesła office kane!
Judyta
krzesła neva są niesamowite, oszalałam na ich punkcie 🙂
Perler Design
Cześć Judyto. Też uważam, że ich linia i lekkość są niesamowite 🙂
Gosia M.
Mi się strasznie podoba krzeslo office, ale nie postawiłam go przy stole w jadalni bo jest za niskie. Stoi teraz w salonie koło kanapy.
Pozdrawiam, Gosia
Perler Design
Cześć Gosiu,
to prawda, to krzesło faktycznie sprawdza się przy niskich stołach lub przy stoliku kawowym.
Mama dwóch
usiadłam ostatnio na podróbie Standard SP i to była tragedia!!! Bardzo niewygodne, także zanim zamówimy takie krzesło nieoryginalne z daleka, warto wcześniej sprawdzić opinie…
Perler Design
Oj, tak! Zgadzam się, że podróbki są często podobne, ale bywają niewygodne. Nie jest to jednak regułą 😉